با ظهور نرم‌افزار پیام رسان تلگرام و گسترش آن، امکانات جدیدی به آن اضافه شد که از جمله مهمترین آنها می توان به ربات‌های تلگرامی اشاره کرد. این ربات‌ها حاوی محتوای خاصی می‌باشند و با ارسال دستورهای از قبل تعیین شده، محتوای مدنظر توسط ربات برای کاربر ارسال می‌شود.

با مشاهده این قابلیت‌ها و استفاده از تجربه برنامه نویسی اعضای دپارتمان پلتفرم تیم تحلیل علمی داده‌ها (سدا) ربات تلگرامی به منظور ارسال مطالب مورد نیاز جهت یادگیری زبان برنامه نویسی R تهیه شد و از اردیبهشت سال 95 برای استفاده عموم منتشر شد. بخش هایی از ربات هم اکنون فعال می‌باشد و برخی از قابلیت های دیگر در مرحله ساخت و آزمایش می ‌باشند تا در نسخه های آتی ربات منتشر شوند.

این ربات که به عنوان پشتیبانی برای اعضای گروه تلگرامی R معرفی شد، هم اکنون با نام و نسخه  R User Bot V5.1 با آدرس

@R_User_Bot

قابل استفاده می‌باشد. از مهمترین بخش های ربات می توان موارد زیر را ذکر کرد:

🔸 نرم افزار R : بخشی برای اطلاع از آخرین نسخه نرم افزار و دانلود آن تحت سیستم عامل های مختلف

🔸 آموزش R : مطالب آموزشی متنی مناسب برای سطوح مختلف کاربران به همراه ده‌ها ساعت آموزش های رایگان ویدئویی به دو زبان فارسی و لاتین

🔸 آموزش مبتدیان : در این بخش با استفاده از گیف‌های کوتاه مدت آنچه که یک کاربر در اولین قدم یادگیری این نرم افزار نیاز دارد در اختیار او قرار می گیرد.

🔸 لینکستان : در این بخش می توان لینک گروه‌ها، کانال‌ها و ربات های تلگرامی مفید و همچنین سایت های آموزشی معتبر را مشاهده نمود.

🔸 معرفی کتاب : در این بخش کتاب های فارسی چاپ شده مرتبط با نرم افزار R معرفی و نحوه خرید آن توضیح داده شده است

🔸 گروه R : در این بخش لینک عضویت در گروه R و قوانین عضویت در آن وجود دارد. در حال بزرگترین گروه آماری تلگرام با تعداد اعضا 1900 نفر می باشد

و ...

برای عضویت در ربات و استفاده از امکانات آن و همچنین پیوستن به گروه تلگرامی R بر روی آی دی ربات (در متن بالا) کلیک و گزینه /start را بزنید.